Roland fórum
Nem vagy belépve.
Hát egyrészt: C180-on is csak 1 manuál van fizikailag. Most az hogy kb. az egyvonalas C-től vagy kis G-től (franc se emlékszik már rá) 2 részre osztották és onnantól lefelé a nagy C-ig van úgy mond a pedálrész az egy dolog. De a pedálrész is csak mono és csak a 14-es midi csatornán orgona módban többszólamú.
A zenekari módot nem sűrűn használom. De zenekari módban egyszerre két hangszínt is lehet használni (egyszerre szólnak) a teljes 5 oktávon.
Nem tudom, hogy sysex-en meg lehet-e ezt változtatni. Sosem próbáltam. De a specifikáció alapján szerintem nem lehet.
Külső billentyűzetem nincs max. olyan, hogy behozok a gépen egy midi szekvenszert, aminek van egy belső billentyűzete és azon próbálok vmit prüntyögni úgy, hogy a kimenetet nem a hangkártya szintetizátorára állítom, hanem az orgonáéra. Ott tényleg az van, ahogy írva vagyon a specifikációban. A két mód teljesen másképp működik.
Fogadásnál: 3-mas, 4-es és 5-ös csatorna a zenekari hangszínek, 12-es és 14-es orgona manuálregiszterek, pedálregiszterek.
A 3-mas csatorna asszem az első hangszerlista organ brillance nélkül, a 4-es meg a második organ brillance-szal. Ha nem, akkor fordítva. Az tuti, hogy az 5-ös csatornán fogadja a kettős hangszíneket. Amiket nem tudom milyen módon lehet kiadni. Meg kell nézni milyen a bemenet és annak alapján kiadni a kimenetet.
Szerintem a megoldás az, hogy átkapcsolsz orgona módba, 12-es vagy 14-es csatornára kell állítani a szekvenszert és hangszínt pedig nem kell beállítani hozzá (Program Change-nek nem adsz értéket), csak egy regisztermódosító sysex üzenetet küldesz ki az orgonának a 12-es csatornán és hozzá valami note on-okat, amik időtartamban megfelelő hosszúságúak ahhoz, hogy a velocityt tesztelni tudd.
Mint az a specifikációból kiderül orgona módban a C-180 amúgy sem tudja a program change üzeneteket fogadni. De hogy ne zavarodj bele a hangszerbeállításba egyszerűbb, ha a szekvenszernek az adott csatornán nem adsz meg hangszert. Talán legegyszerűbb ha írsz egy midi fájlt amiben szép hosszú kitartott hangok vannak és a fenti beállításokkal lejátszatod az orgonával. Ha végig kitartja, akkor ez volt a megoldás, amit itt leírtam, ha nem, akkor passz. Hozzáteszem én csak a C-180-hoz tudok tanácsot adni, a C-190 specifikációját magadnak kell átbogarászni.
De különben van egy olyan érzésem, hogy végig kitartja a hangokat, különben semmilyen orgonamuzsika nem lenne élvezhető. Lásd pl. J.S. Bach F dúr Toccata és Fúga (BWV 540) Pedál első jó néhány taktusa. Üdülés a nagy F-en isten tudja meddig míg végül a pedál átveszi a szóló szerepét.
http://www.youtube.com/watch?v=qQi3d4dY … re=related
A zenekari módban természetesen működik a program change és a hangszínváltás is azok segítségével történik fogadáskor. De pl. a 127-es hangszer a klasszikus Principal 8 lábas regiszter, de billentésérzékeny verzióban. (0-ától számozva) Szóval 127-re semmiképp ne állítsd a hangszínt a szekvenszeren.
Utoljára szerkesztette cocka (2009-07-21 17:24:30)
Kilépett
Engem zavar a C-190-ben hogy egy manuálon egyszerre csak egy zenekari hangszínt lehet használni. Kíváncsi vagyok, hogy C-180-nál hogy működik ez és sysex-en ezt meg lehet-e változtatni. A másik problémám - amit már kitárgyaltunk Kareszékkal a Klasszikus orgona probléma topicban - hogy külső billentyűzetről vezérelve mindíg billentésérzékeny az orgona. Vajon a C-180-nál is? Használtál hozzá másik billentyűzetet? (Gondolom erre (velo sens=0) van sysex-parancs, úgyhogy azt nem kérdezem)
Kilépett
Szerintem is érdemes próbát tenni...
menycsab írta:
Nekem C-190-em van. Vajon azon működik ilyesmi? Kinek van még C-190-e?
Kilépett
Szia!
Szerintem igen. Ha a használati utasításban van midi specifikáció, amiben fel van sorolva, hogy mely csatornákon tud odavissza kommunikálni, akkor mindenképp.
De a fenti progival amúgy is el lehet játszadozni. Konkrétan látszik szinte minden midi üzenet. Te is küldhetsz az orgonának, az orgona meg automatikusan küldi a proginak, ha esemény van. Aztán lehet az egészet loggolni. Ez csak azért hasznosabb így, mert a system exclusive üzenetek ugye speciális információt tartalmaznak szinte bájtról bájtra, ami többnyire hangszerspecifikus és jobb direktben látni, mint valami zenei progival bohóckodni. Bár ezt a részt általában elég szabadon kezelik.
Persze amiket a C-180-as bájtsorozatokról írtam az bizonyára nem vonatkozik a C-190-re vagy csak egy részük. Próbáld ki és ha valamit megtudtál publikáld ide.
Kilépett
Nekem C-190-em van. Vajon azon működik ilyesmi? Kinek van még C-190-e?
Kilépett
Sziasztok újra!
Nos letöltöttem ezt a progit:
http://www.bome.com/midi/sendsx/
Ez kifejezetten system exclusive üzenetek küldésére és fogadására van kitalálva, de ugyanúgy megy vele a note on- note off meg a többi control üzenet. Ez gyakorlatilag egy lebutított szekvenszer progi, ami hexa adatokat küld és fogad: bal ablakban küldöd, jobb ablakban fogadod a bájtokat.
Különben mi az az Active Sensing? Bekapcsoltam és az lett az eredménye, hogy az orgona FE bájtokat küldött folyamatosan. Ez valami kapcsolat fenntartó ellenőrző üzenet?
A csatorna átírás is ment, mert a default beállítás az, hogy 3-4-5 a zenekari midi csatornák, 12-14 meg az orgona.
Szépen átírható ennek segítségével: F0 41 10 42 12 40 1i 02 nn cs F7
Ahol ugyebár az i a csatornát jelölő szám hexában. Az nn az pedig az új csatorna száma lenne 00-0F-ig. Úgy teszteltem hogy a manuált átpakoltam a 12-esről az 1-es csatornára.
A kód ezesetben kb. így nézett ki: F0 41 10 42 12 40 1B 02 00 23 F7
Meg elvileg tényleg így van, hogy vannak hangszercsoportok: (gg)
11 Principal 8', Gemshorn 8', Superoctave 2'
12 Organ bass: Subbass 16', Octave 8'
13 Octave 4', Mixture IV, Trompete 8'
14 Orchestral layer
15 Nazard 2 2/3'
16 Gedackt 8', Spitzflöte 4', Quintflöte 1 1/3'
1A Orchestral main
1B Orchestral bass
És ha az alábbi voice select commanddal akarok egy-egy rejtett regisztert előhozni, akkor az üzenetet az aktivált regiszternek megfelelően küldöm ki.
F0 41 10 42 12 40 gg 00 HH LL cs F7
Mondjuk pl. ha eldöntöm, hogy a spitzflöte helyére akarom tenni pl. a Bourdon 16' -ot, akkor csak ennyit kell tenni: Benyomom a spitzflöte regisztert, aztán kiküldöm a progival a köv. üzenetet:
F0 41 10 42 12 40 16 00 00 51 59 F7
Amikor elkezdek játszani a spitzflöte elhallgat és helyébe lép a Bourdon 16'.
Ha mondjuk emellé egy Blockflöte 2' -t is akarok, hogy szinkronban szóljon a Bourdonnal, akkor mondjuk benyomom a Principal 8'-at és ahhoz rendelem a Blockflötét az alábbi kóddal:
F0 41 10 42 12 40 11 00 00 15 1A F7
A wikis leírás alapján elvileg bármilyen regiszter kombináció kijöhet. De ezek nem azok az orgona specifikus kódok, amiket az orgona egy regiszter bekapcsolásakor ill. kikapcsolásakor küld.
Azok jóval hosszabbak meg mondjuk az is különbség, hogy a fenti kódok használatához legalább 1 regisztert be kell kapcsolni ahhoz, hogy a hangszercsoportok aktívvá váljanak, míg a tipikusan regiszterváltásos üzenetek enélkül is aktiválni tudják a regisztereket.
Példa a Gemshorn 8' bekapcsolására:
F0 41 10 30 12 01 00 00 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7D F7
Mixture IV bekapcsolása:
F0 41 10 30 12 01 00 00 00 40 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 3F F7
Ezek 44 bájtosok.
Tutti: (összes regiszter aktív)
F0 41 10 30 12 01 00 08 63 4A 04 10 00 00 00 00 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 10 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 02 F7
Mondjuk azért sem értem minek ennyi bájt ide, mert mint látni a tutti regisztráció sem igényel sokkal több bájtot mintha csak egy-egy regisztert kapcsolunk be.
Mindenesetre az biztos, hogy a voice select commanddal sokkal szerteágazóbb regisztrációt lehet elérni, mint ezekkel a hosszabb kódokkal.
Érdekességként még így utoljára egy Werckmeister temperálás(hangolás):
F0 41 10 42 12 40 11 40 4C 42 44 46 42 4A 40 48 44 40 48 44 33 F7
F0 41 10 42 12 40 13 40 4C 42 44 46 42 4A 40 48 44 40 48 44 31 F7
F0 41 10 42 12 40 16 40 4C 42 44 46 42 4A 40 48 44 40 48 44 2E F7
F0 41 10 42 12 40 15 40 4C 42 44 46 42 4A 40 48 44 40 48 44 2F F7
F0 41 10 42 12 40 12 40 4C 42 44 46 42 4A 40 48 44 40 48 44 32 F7
Ha minden igaz itt egy-egy üzi 22 bájt.
Kilépett
Ez tulajdonképpen már nem oszt nem szoroz főleg, ha a szekvenszered egy számítógép.
Amúgy ha jól emlékszem az orgona által kiküldött sysex üzik jóval hosszabbak: 30-35 bájt talán.
Kilépett
Én>> Amennyiben nem felejtem el megnezem, hogy az emlitett 24 byte tartalmazza e a SysEx-nel kotelezo F0/F7 fejlecet vagy sem.
Megnéztem...
A SysEx indító "F0h" és az azt lezáró "F7h" között 22 byte-ot engedélyez a PCR-300/500/800-as,
tehát így kell értelmezni a lentebb tárgyalt SysEx küldési lehetőséget.
Üdv,
jurij.és.a.szakkör
AudioWorks / Szfvár
Kilépett
Ez így ebben a formában igaz és jó volt olvasni. Köszönjük szépen
Kilépett
cocka>> Ilyen információkat miért tart vissza a Roland? Erre is módfelett kíváncsi lennék.
A Roland semmifele informaciot nem tart vissza a termekeivel kapcsolatban.
Minden hivatalos, a felhasznalo szamara szukseges tudnivalo es informacio szerepel
a mellekelt hasznalati utasitasokban es kezikonyvekben melyet idehaza
egyedulallo modon az eredetivel egyezo tartalommal magyar nyelven is megkap a vasarlo
a keszulek melle.
Ezen a teruleten tovabbi szimpatikus "huzas" a Roland reszerol, hogy az uj
es majdnem az osszes eddig megjelent regebbi termekuk angol nyelvu kezikonyve elerheto,
szabadon letoltheto a kozponti dokumentacios weboldalukrol elektronikus (.pdf)
formatumban is. Igy az erdeklodok es potencialis vasarlok jo elore betekinthetnek
a kezikonyvbe, megtudhatjak hogyan s mikent mukodik egy adott funkcio,
pontosan mit tud es mit nyujt a keszulek. Eddigi tapasztalatom szerint a kezikonyvek
vegen reszletesen ismertetik az adott keszulek System Exclusive utasitasait is.
Az altalad emlitett SysEx-es program valtas es a rejtett regiszter hangszinek
nem hivatalos funkciok, ilyet a Roland nem igert es nem is allitott a keszulekrol.
Ezeket egy hozzaerto felhasznaloi csoport fejtette es kovetkeztette vissza mas termekek
es muszaki informaciok alapjan. Ha mukodik a dolog es a hivatalos specifikacion felul
ujabb hangszineket es funkciokat tudsz elocsalogatni az eszkozbol akkor annak csak
orulni kell, de semmikeppen sem a Roland-ot bantani.
Udv,
jurij.es.a.szakkor
AudioWorks / Szfvar
Kilépett
Egyébként kár, hogy a specifikációknál nem fejtik ki részletesen a system exclusive üzeneteket, pláne egy ilyen orgonánál, ahol pl. ez az egyik kulcsfontosságú eleme a midin keresztüli regiszterváltásoknak.
De legalább létezik erre valami számítógépes program, ami feltérképezi vagy végigszkenneli a támogatott system exclusive üzenetek széles spektrumát ezen az eszközön?
Ki tudja hány fel nem fedezett új hangszín van még.
Ilyen információkat miért tart vissza a Roland? Erre is módfelett kíváncsi lennék.
Kilépett
Aha köszi szépen a válaszokat.
Majd én is megnézem, konkrétan most nincs nálam a hangszer, de remélem minél előbb visszakapom.
Mindenesetre érdekesek ezek a rejtett hangszínek. Már alig várom, hogy kipróbáljam.
Kilépett
en>> mennyi is pontosan
Vaksi vagyok, itt a Voice Select SysEx: F0 41 10 42 12 40 gg 00 HH LL cs F7.
Ha csak ennyi, akkor ezt lazan menti a PCR, ez boven 24 byte-on belul van.
udv,
jurij.es.a.szakkor
AudioWorks / Szfvar
Kilépett
cocka>> MIDI billentyűzettel lehet system exc. üziket küldeni?
joe >> MIDI billentyüzetek közül a master keyboardok némelyikével lehet ezt megtenni, ezeknél általában limitálva van az egyszerre kiküldhető adatmennyiség
Az Edirol PCR-300/500/800 eseten majdnem minden (kivetel a fix funkcionalitassal biro) gombhoz egy-egy max. 24 byte-os
SysEx uzenet rendelheto, 16 "control map"-et (komplett kiosztast) jegyez meg a keszulek, tehat nagyvonaluan szamolva
belso memoriajaban tobb mint 160 preset-et raktarozna el egy ilyen tipusu USB/MIDI kontroller. A C-160-as link szamomra sem reszletezi
egyertelmuen, hogy a F0 41 10 42 12 aa bb cc dd... cs F7 SysEx-bol az adat byte-okat leiro dd resz mekkora is pontosan
(dd... = one or more data bytes.), mennyi is pontosan a "more", de nekem ugy tunik, hogy nem lehet tobb 3-4 nel,
igy latatlanban az mondom megbirkozik vele a PCR. Amennyiben nem felejtem el megnezem, hogy az emlitett 24 byte tartalmazza e
a SysEx-nel kotelezo F0/F7 fejlecet vagy sem.
Udv,
jurij.es.a.szakkor
AudioWorks / Szfvar
Kilépett
Hali!
Megnéztem belinkelt honlapot, de az ott leírtakra a C-180 használati útmutatójában nem találtam erre vonatkozó részt illetve annyit, hogy a hangszerben megtalálható orgona hangszíneket a kezelő panelről el lehet érni, továbbá a "rejtett" hangszínekről nem említ semmit. Nálunk már nincs C-180, így nem tudjuk kipróbálni élesben a dolgot.
Sys Ex üzenetet valamilyen szekvenszerrel vagy szoftver szekvenszerrel tudsz ki küldeni, MIDI billentyüzetek közül a master keyboardok némelyikével lehet ezt megtenni, ezeknél általában limitálva van az egyszerre kiküldhető adatmennyiség, gombokhoz kell hozzárendelni az elküldeni kívánt adatsort, amiből elegendő mennyiségnek kell lenni a szükséges verziókhoz. Szerintem egyszerűbb a szekvenszer.
Kilépett
Sziasztok!
Találtam egy ilyen honlapot:
http://www.wikizic.org/Roland-C-180/wiki.htm
Konkrétan a System Exclusive üzenetekről kerestem valami infót, hogy mégis mi mit jelent a C-180 által kiküldött ilyen üzenetekből és meglepve látom, hogy több olyan orgonahangszín is van, amit csak midin keresztül lehet elérni.
Ezeket csak úgy lehet elérni, ha valamely segédprogrammal (pl. Cubase) kiküldök az orgonának system exc. üzeneteket?
MIDI billentyűzettel lehet system exc. üziket küldeni? Vagy csak a szokásos note on note off, pitch bender stb..?
Kilépett